Kostka brukowa w garażu – świetna alternatywa dla posadzki betonowej

Nazwa

Kostka brukowa w garażu jest interesującym wyborem zamiast betonu czy posadzki z żywicy epoksydowej. Już na wstępie warto podkreślić praktyczny charakter tego materiału, jednak to nie jedyna korzyść, którą przedstawiamy w poniższym artykule. Sprawdź, dlaczego warto zdecydować się na wysokiej jakości kostkę brukową do garażu oraz jak przygotować się do jej wykonania!

Jakie korzyści zapewnia kostka brukowa w garażu?

 

Kostka brukowa jako posadzka w garażu jest korzystna pod względem finansowym, zwłaszcza jeżeli zamierzasz przeprowadzić prace montażowe na własną rękę, co zmniejsza budżet inwestycji o koszt wynagrodzenia dla ekipy fachowców. Kolejny walor to właśnie relatywna łatwość samodzielnego ułożenia kostki w garażu podziemnym albo blaszanym zamiast wylewania betonu czy posadzki z żywicy epoksydowej lub innego materiału.

Efekt podjętych prac może być estetyczny, zwłaszcza gdy w zastępstwie dla najzwyklejszej kostki brukowej sięgniesz po wysokojakościowe, a zarazem atrakcyjne wizualnie warianty. Wyróżnić można wiele rodzai kostek brukowych tj.:

  • maltańska,

  • sycylijska,

  • cypryjska,

  • sparta,

  • nosalit,

  • verde,

  • holland.

Każda z nich ma optymalną fakturę, interesującą kolorystykę i parametry zapewniające trwałość na lata.

Przeczytaj także: Kostka brukowa na podjazd – jaki model wybrać?

  1. Czy kostka brukowa w garażu jest trwała?

Na odrębne podkreślenie zasługuje jeszcze jedna korzyść – pod warunkiem prawidłowego ułożenia kostka brukowa w garażu zapewnia świetną odporność na zmiany temperatury. To po prostu trwała, solidna forma posadzki, na której bez problemu możesz parkować samochodem, poruszać się, majsterkować. Poza tym dość łatwo da się ją oczyścić z brudu czy osadów biologicznych, nie jest też podatna na uszkodzenia np. przez upadek ciężkiego narzędzia (czyli sytuację, która spowodowałaby np. pęknięcie lub zarysowanie kafelków).

  1. Czym się kierować przy wyborze kostki brukowej do garażu?

Jak się zapewne domyślasz, kluczowym parametrem kostki brukowej w garażu jest wytrzymałość, ponieważ parkujący i wjeżdżający na nią samochód waży sporo. Na szczęście posadzka w garażu podziemnym lub blaszanym nie jest bezpośrednio narażona na działanie czynników atmosferycznych, czyli wszelkich opadów lub intensywnego nasłonecznienia. Warto mieć na uwadze również wygląd, bo choć mowa o przestrzeni postrzeganej raczej przez pryzmat praktycznego wykorzystania, jest to miejsce, które mimo wszystko może być i powinno ładne i przyjazne, podnosząc standard nieruchomości oraz komfort domowników.

  1. Jak ułożyć kostkę brukową w garażu?

Przed podjęciem prac upewnij się, że dysponujesz niezbędną ilością materiału (kostkę lepiej kupić z lekkim zapasem), odpowiednimi narzędziami i przede wszystkim praktyczną wiedzą dotyczącą tego, jak skutecznie, dokładnie i trwale „wykostkować garaż” krok po kroku. Można wyróżnić kilka najważniejszych etapów prac:

  • korytowanie,

  • ułożenie podbudowy,

  • naniesienie warstwy podkładowej,

  • rozłożenie nawierzchni,

  • zawibrowanie powierzchni.

Sprawdź również: Kostka brukowa przed domem – jak ją ciekawie zaaranżować?

Kostka brukowa i młotek do jej układania

Ułożenie kostki brukowej w garażu to stosunkowo proste zadanie, z którym przy odpowiednim podejściu można poradzić sobie samemu. Poza wibratorem powierzchniowym nie jest wymagane użycie żadnych bardziej zaawansowanych sprzętów.

  1. Korytowanie

Pierwszym krokiem jest korytowanie, które polega na wykonywaniu wgłębienia w gruncie o głębokości ok. 30-40 cm względem oczekiwanego poziomu podłogi. Zwróć uwagę na to, żeby dno było równe. Na tym etapie prac przydadzą się przede wszystkim łopata, miara czy poziomica, a także pomysł, co zrobić z usuwanym gruntem.

  1. Podbudowa

Podbudowę pod kostkę brukową w garażu robi się z pospółki albo tłucznia drogowego. To warstwa, która powinna stabilizować (oraz zapewniać drenaż) powierzchnię, ma grubość ok. 10-15 cm. Pamiętaj, że jeśli działasz na gliniastym, nawodnionym gruncie, dobrym pomysłem będzie rozłożenie na dnie geowłókniny, dzięki której zniknie ryzyko wymieszania podbudowy z gruntem.

  1. Warstwa podkładowa

Kolejny etap prac wymaga sięgnięcia po piasek mieszany z cementem na sucho. Tak wykonany podkład stabilizuje podłoże, a także ułatwia ułożenie kostki równo i estetycznie. Jak w takim razie zrobić warstwę podkładową? Rozsyp piasek na grubość ok. 10 cm, a na to cement (w proporcji pojedynczego worka na powierzchnię ok. 5 m2), po czym zamieszaj je, np. zwykłymi grabiami albo łopatą. Musisz też dysponować deską z bocznymi wycięciami na grubość kostki brukowej. Wyrównana za jej pomocą warstwa podkładowa wymaga teraz jedynie zawibrowania wibratorem powierzchniowym. Jeżeli nie dysponujesz takim sprzętem, możesz wypożyczyć go tylko na czas prowadzonych prac.

  1. Układanie kostki

Gdy masz już przygotowaną podbudowę oraz warstwę podkładową, pora na zasadniczą część prac, a więc układanie kostki. Trzeba umieszczać je blisko siebie, ciasno. Szczegółowy sposób montażu jest uzależniony od wzoru, na który się decydujesz. Z kolei najłatwiejszym sposobem na docięcie wybranych kostek – o ile pojawia się taka konieczność – jest precyzyjne użycie szlifierki kątowej, na którą zakłada się tarczę do betonu.

  1. Zakończenie prac

Gdy garaż jest już pokryty kostką, pora na umocnienie powstałej powierzchni wibratorem powierzchniowym (z gumową nakładką przeznaczoną do tego celu). Następnie nie pozostaje nic innego jak rozsypanie drobnego piasku, który wniknie w szczeliny. Do ostatnich niezbędnych kroków należy zamiatanie i zmywanie posadzki. Niektórzy decydują się też na impregnowanie kostki brukowej specjalnym preparatem, który zmniejsza jej nasiąkliwość, a także ma właściwości konserwujące.


Jak widzisz, kostka brukowa w garażu zamiast betonu wydaje się zdecydowanie ciekawym rozwiązaniem. Wykorzystaj jej atuty, a także przekonaj się, że jej ułożenie nie jest szczególnie skomplikowane. Wysokojakościowe materiały potrzebne do prac zamów zaś na Betto.pl.